header foto tsjechie langs de elbe

Tsjechië langs de Elbe

Labská stezka is het Tsjechische deel van de populaire Elbe Radweg. Wie de rivier vanaf de Duitse grens circa 370 km stroomopwaarts volgt naar de bron, doorkruist een deel van Boheems Zwitserland. Een gebied met romantische zandsteenformaties en steile hellingen die schilders aan Zwitserland deed denken.

Met een rubberboot varen we naar het begin- of eindpunt van Labská stezka, even over de grens met Duitsland. De Elbe, door de Tsjechen de Labe genoemd, stroomt hier traag. Op sommige plekken is ze ook verrassend ondiep. Af en toe schuurt de boot over de bodem. Toch slagen we er zelfs bij deze snelheid nog in zijwaarts een boei te rammen. En waar we maar niet in slagen, is synchroon te peddelen. Even doet onze stuurvrouw een moedige poging om ons met tellen in een ritme te dwingen, totdat ook zij de nutteloosheid ervan inziet.

Bootje met personen op de Labská stezka

Lazy afternoon

Het boottochtje biedt ons de mogelijkheid de omgeving eens van een andere kant te zien. Oude industriële complexen langs de Elbe, die een uitgestorven indruk maken. Het zonlicht dat de beboste flanken oplicht van de heuvelruggen langs de kronkelende rivier. Mooie huizen en gehuchtjes passeren we, her en der zien we veerpontjes die op passagiers liggen te wachten. Het heeft allemaal iets weg van een lazy Sunday afternoon in the summertime, al is het dan een zaterdagochtend in april.

Af en toe verschijnen gehelmde en bepakte fietsfiguurtjes op het toneel. Jazeker, de Elbe Radweg is populair en tal van Duitsers volgen de rivier van de monding naar de bron of juist omgekeerd. Een tocht die alle mogelijkheden biedt te freewheelen en van de omgeving te genieten, want de hoogteverschillen zijn gering. En hoewel Praag niet aan de Elbe ligt, maken veel Elbefietsers een uitstapje naar de Gouden Stad via de Moldau-fietsroute. Zo voeg je met wat creativiteit toch de Praagse highlights toe aan de route, ook al liggen die highlights aan een heel andere rivier.

Vrouw staat bij steiger voor veerpont aan de Elbe

De peddels en de boot werpen we in het gras op de oever, een rijtje fietsen staat al op ons te wachten. Een van de vele veerpontjes brengt ons naar de overkant, waar een autovrij pad ligt. Links uitzichten over de rivier, rechts groene bosschages, afgewisseld met enkele huizen. De populariteit van de Elbe Radweg is niet zo vreemd. Het is een feest om bij mooi weer te fietsen langs dit glinsterende lint, met de zon in je gezicht en de warme wind die langs je huid strijkt. I

Ondernemers spelen hier slim op in; er zijn tal van fietsvriendelijke accommodaties en horecazaken langs de route waar je even kunt bijtanken en van heerlijk Tsjechisch speciaalbier kunt genieten. En als echte Hollanders genieten we dubbel van het feit dat we voor een halflitertje speciaalbier in een café slechts tussen 25 en 50 Tsjechische kronen hoeven neer te tellen, ofwel tussen de 1 à 2 euro.

De Elbe bij Decin, met op de achtergrond het kasteel

Duitstaligheid

Děčín is de eerste grote Tsjechische stad die zich aandient. Een wit-gekleurde burcht met rode dakpannen, het plaatselijke kasteel, bewaakt dit deel van het rivierdal. Děčín zal bij inwoners van de Lage Landen weinig herkenning oproepen. Toch kleven er wat opmerkelijke feiten aan deze plaats. Zo is het de laagst gelegen (135 m boven zeeniveau) stad van Tsjechië. En Děčín heette voor 1947 helemaal geen Děčín, maar Tetschen-Bodenbach. De stad heeft dan ook een lange historie van Duitstaligheid. Hitler voegde dit deel van Tsjechië, het Sudentenland, om die reden in bij het Duitse Rijk. Na de oorlog had dit grote gevolgen. De Sudentenduitsers werden uit de stad verdreven en deels vervangen door nieuwe bewoners uit Slowakije. Het inwonertal van Děčín viel na de oorlog terug van circa 36.000 naar 10.000. Nu is dat inmiddels weer opgeklommen naar 50.000.

Snelweg met daaronder een kampeerterrein

Tegen de avond lopen we nog even over de Elbe Radweg. Onder een groot snelwegviaduct stuiten we op Kemp Děčín. Kemp wat? Een kunstenaar heeft de pilaren van het viaduct opgeleukt met muurschilderingen plus een blauwe omafiets als bijpassend decorstuk. Ook beschikt het Kemp over een grote yurt of ger, een nomadentent, bedoeld als ontspanningsruimte. Douches, fietsstalling, wasruimten; het is allemaal geplaatst in containers die her en der op het terrein staan.

Het is een stadscamping met een eigen stijl, op een locatie waar je die nooit verwacht. Misschien een idee voor al die loze ruimtes onder de snelwegviaducten in Nederland? De eigenaar van het Kemp glimlacht als hij voor de ‘igste’ keer de vraag beantwoordt waarom hij een camping onder een snelweg heeft bedacht. “Dit is nu eenmaal de beste blek voor een stadscamping in Děčín”, zegt hij. “Jaren geleden, toen we hier een evenement organiseerden, ontdekten we de voordelen van deze locatie. In de avond hoor je nauwelijks iets van de snelweg, dan valt het verkeer helemaal stil. En bij slecht weer zit je hier goed, onder het viaduct is het altijd droog!”

Info:

Voor kampeerliefhebbers is ‘Kemp Děčín‘, direct langs de Elbe en de Radweg, een mooie overnachtingsplek en uitvalsbasis voor tochten in de omgeving. De Elbe Radweg loopt langs het Nationaal Park Boheems Zwitserland, waar je prima kunt wandelen. Kijk voor meer informatie over Labská stezka, het Tsjechische deel van de Elbe Radweg, op Czechtourism.com.

Er zijn diverse aanbieders voor fietsverhuur en boottochten over de Elbe. Wij maakten gebruik van de diensten van Enthusia.

Lees ook: