TEKST BERT SITTERS FOTO'S BERT SITTERS/TOERISME ZWITSERLAND
In het Emmental maakt men niet alleen de beroemde kaas, maar staat ook de fabriek van Flyer. Vanuit dit hart van Zwitserland kwam ook het idee voor een speciale e-bikeroute van Lausanne aan het Meer van Genève naar Rorschach aan de Bodensee: de Herzroute.
Onze Flyers staan keurig gereed op het uitgiftepunt van de chique stad van het Olympisch Comité. Na een korte instructie rollen onze banden over de route langs het Meer van Genève. Er staat een stevige wind en plots krijgen we een douche van water dat over de oever spat.
De eerste test volgt al na 5 kilometer; de route voert ons naar 400 meter hoger. Met de trapondersteuning in de klimstand laten we het meer makkelijk beneden ons. De wijnranken dienen zich hier aan, want ook Zwitserland produceert uitstekende wijnen en die gaan niet alleen in de kaasfondue. De hellingen aan de zonzijde van het Meer van Genève lenen zich uitstekend voor wijnbouw. Na een scherpe bocht zien we het meer weer vanuit een geheel andere invalshoek. Mooi!
Smalle wegen
We krijgen het weggetje nu geheel voor ons alleen. De Herzroute bestaat voor een belangrijk deel uit smalle wegen en paden die nog niet eerder in het uitgebreide Zwitserse fietsnet waren opgenomen. Ruedi Jaisli van Swiss Trails had het uitstekend uitgelegd: “Veel van de weggetjes die nieuw in de Herzroute zitten, waren te pittig voor gewone fietsroutes, maar dankzij de trapondersteuning van de elektrische fiets zijn ze geen probleem meer voor recreatieve fietsers. Behalve dat deze weggetjes fraai zijn, vermijden ze ook drukkere stukken. Dankzij de e-bike gaat hier een geheel nieuwe wereld open!”
Dat laatste kunnen wij echt beamen. Soms gaat onze route ook over een particuliere weg. De duidelijke wegwijzers met het nummer 99 van de Herzroute wijzen ons steeds de weg. “Afstappen” geeft een waarschuwingsbord een enkele keer aan, maar gelukkig geldt dit maar voor een klein stukje afdaling op een ruwe ondergrond.
De route leidt ons niet alleen door ongerepte natuur, maar ook door dorpen en stadjes die er mogen zijn, zoals het ridderplaatsje Romont dat ons vanaf een heuvel tegemoet blinkt. Eenmaal binnen de vestingmuren wanen wij ons in de middeleeuwen. Zwitserland heeft na Napoleon geen buitenlandse indringers op zijn grondgebied gehad. Hierdoor zijn veel steden in de oude staat bewaard gebleven.
Taalgrens
De taalgrens in Zwitserland is scherp. Dat merken we als we vanuit Franstalig gebied ineens het Duitstalige Murten binnen fietsen. Het stadje ligt aan het gelijknamige meer. In het Frans is dit Lac de Morat. De Herzroute leidt ons langs tien meren. Ieder meer heeft weer zijn eigen karakter. Zo zijn er grote verschillen in de kleur van het water: van diepzwart tot het turquoise van het meer van Thun, dat omgeven is door Alpenreuzen. Een stuwcomplex zorgt dat de watermassa in toom wordt gehouden voordat ze vanuit het meer in de rivier de Aare stroomt.
Onze tocht is een continu spel van klimmen naar fraaie uitzichten en weer afdalen. Vaak zijn het geklingel van koebellen en het gezang van de vogels de enige geluiden die onze oren waarnemen. Nergens lijkt het gras zo groen en fris als in Zwitserland en onze longen worden getrakteerd op zuivere lucht.
Een blauwe sticker met de jakobsschelp geeft aan dat we op de pelgrimsroute fietsen naar Santiago de Compostella. Deze route loopt door Einsiedeln: het belangrijkste bedevaartsoord van Zwitserland. Bijna net zo majestueus als de Alpen ligt het uitgestrekte klooster in pure barokstijl voor ons. Naast het Benedictijner klooster is een rij van winkeltjes met religieuze artikelen. Dit is het ‘Rijke Roomsche Leven’ in volle glorie. De bedevaartgangers komen voor een Mariabeeld, want ook Zwitserland heeft een Zwarte Madonna.
De binnenstad van Zug is fraai, maar uit een lange rij highlights kiezen we Appenzell als mooiste Altstadt op onze route. Dit conservatieve bolwerk is in een notendop het ‘Zwitserland van weleer’. Pas in 1991 kregen vrouwen hier kiesrecht. Fraaie schilderingen sieren de bonte gevels van de vakwerkhuizen. De wapens op de vlaggen stralen duidelijk trots uit. Met slechts 15.000 inwoners is het geïsoleerde Appenzell het verreweg kleinste kanton van Zwitserland.
Pas in de Rijndelta krijgen onze elektromotortjes eindelijk rust. Dit is voor Zwitserland een uniek gebied. Geen bergen, maar een moeras. Vogelaars zijn hier druk in de weer, want de combinatie van rust, groen en water betekent een ideaal leefgebied voor onze gevederde vrienden.
Het laatste stukje van onze route voert over de Bodensee Radweg. We ontmoeten er meer fietsers dan tijdens de afgelopen veertien dagen. Vanaf een terras op ons eindpunt kijken we uit over de uitgestrekte Bodensee en onze Flyers, die het ons mogelijk hebben gemaakt om al deze klimkilometers in dit prachtige ongerepte landschap te overwinnen. We brengen een toost uit op de geweldige uitvinding die e-bike heet.
Info:
De 716 kilometer lange Herzroute is geheel bewegwijzerd als Zwitserse fietsroute nummer 99. Sinds het voorjaar van 2015 is deze route nu in haar geheel in gebruik. In twee duidelijke gidsen staan 13 etappes beschreven met kaartjes, overnachtingsmogelijkheden en nuttige informatie. Het totale hoogteverschil is 13.000 meter. Dat betekent per dag 1.000 meter omhoog. Dankzij de elektrische fiets is dit makkelijk te doen.
Transport
Er is een verhuursysteem met Flyer e-bikes. Deze kunnen worden opgehaald en ingeleverd in alle etappeplaatsen onderweg. De gebruikers van deze huur-Flyers kunnen onderweg gebruikmaken van 38 accuwisselstations. Dat gaat simpel: een bijna lege accu inleveren en een volle in ontvangst nemen. Op vertoon van het huurcontract mag de huur-Flyer gratis mee in de trein.
Voor meer algemene informatie over de route: www.herzroute.ch.
Lees ook: