header foto solar trip

Retourtje Kanton op zonnekracht

Tekst Stefan Maas Foto's Grégory Lewyllie

Op 3 juni 2018 begon Grégory Lewyllie (46) aan een nieuw avontuur: op zonne-energie e-fietsen naar het Chinese Guangzhou (Kanton), en terug. In totaal wilde hij met een elektrische bamboefiets ruim 30.000 kilometer afleggen. Hicle interviewde hem tijdens de voorbereiding op zijn solar-expeditie.

De man uit Ieper (B) omschrijft zichzelf als een dagdromer… maar regelmatig veranderen die dromen toch ook in werkelijkheid. Van 2006 tot 2009 verkende hij op twee wielen 19 landen in Midden- en Zuid-Amerika. In 2013 deed hij voor het eerst mee aan een solar challenge voor e-bikes: The Sun Trip. Vanuit het Nationaal Instituut voor Zonne-energie in het Franse Chambéry fietste hij met een elektrische lig-tandem en zonnetrailer naar finishplaats Astana, de futuristische hoofdstad van Kazachstan. Maar dat betekende voor Grégory niet het einde, hij reed door naar China en fietste vervolgens bijna helemaal terug naar België.

“Ik had gezworen nooit meer aan zo’n solar challenge deel te nemen,” glimlacht Grégory. “Er waren nogal wat problemen met de fietskar tijdens mijn eerste solartrip. Ook begaven enkele zonnepanelen het. En als de zon verstek liet gaan, was het geheel te zwaar om alles op eigen spierkracht te verplaatsen. Na een halfjaar fietsen heb ik dan ook afscheid genomen van de trailer en ben ik op eigen kracht doorgefietst.”

blik op het solar panel van de trailer

12.000 km in 100 dagen

Toch heeft hij zich weer laten ‘vangen’ voor een nieuw solar-avontuur. Als deelnemer van The Sun Trip 2018 fietste hij van Lyon met bamboe-bike en trailer naar het Zuid-Chinese Kanton. Een afstand van 12.000 km, die de deelnemers in 100 dagen moesten voltooien. En opnieuw is de finish van deze race voor Grégory slechts een tussenstop. Het plan was om deze keer helemaal terug te fietsen naar België. Na vijftien maanden en ruim 30.000 km zou hij dan weer in de remmen knijpen bij zijn woning in Ieper…

Maar zo ver is het nog lang niet. In de afgelopen maanden bouwde hij met hulp van het Nederlandse Bamboefietsen.nl en de Bamboefietsenfabriek een bamboefiets. De keuze voor het materiaal is niet toevallig, want bamboe is een zeer duurzaam product. “Je kunt het lokaal laten groeien en oogsten, het is net zo sterk als staal en geschikt om zeer stijve frames mee te maken. Ook hoef je het niet met elektrische gereedschappen te bewerken,” somt Grégory de voordelen op. “Aan de andere kant is het bouwen van een bamboefiets wel een ambachtelijk proces en daarom relatief duur als je het in westerse landen bouwt.”

Uitsnede van de High Torque-motor

High Torque-motor

Het achterwiel van de bamboefiets is voorzien van een krachtige High Torque-motor van 960 Watt. Ter vergelijking, de meeste speed pedelecs hebben motoren tussen de 350 en 500 Watt. De energie die de zonnepanelen opvangen, gaat naar een lithium polymeer-accu van 48 V bij 20 Ah, wat gelijkstaat aan een capaciteit van 960 Wattuur. Ook dit is meer dan gebruikelijk. Elektrische fietsen zijn doorgaans voorzien van accu’s met een capaciteit tussen de 250 en 600 Wattuur.

Het fabriceren van een geschikte fietsaanhanger is nog een project op zich. Het Duitse bedrijf Used / Carry Freedom ging de uitdaging aan om hun bestaande Y surf trailer om te bouwen tot een solar-trailer waarop twee flexibele zonnepanelen passen. Deze panelen van het Italiaanse Solbian komen uit de scheepvaartwereld en worden geleverd door het Nederlandse merk ‘De Stille Boot’.

Grégory heeft geleerd van zijn eerste solartrip. “Dit keer ga ik lichter op pad. Fiets, kar en bagage zullen bij elkaar zo’n 80 kilo wegen, tegen 140 kilo de vorige keer. Dit betekent dat ik ook zonder ondersteuning zal kunnen fietsen.” Ook een drone reist dit keer mee met Grégory, wat ongetwijfeld mooie beelden moet opleveren voor de reisreportages die hij regelmatig maakt.

Grégory eet een eenvoudige maaltijd tijdens een van zijn expedities

Wereld verkennen

Grégory’s Solar Bike Tour is vooral een eco-avontuur. Hij wil met de tocht het milieubewustzijn vergroten, laten zien dat ‘groene mobiliteit’ mogelijk is, ook bij langere afstanden. “Ik neem liever niet het vliegtuig, maar vertrek als dat kan met de fiets vanuit huis.” Maar achter die eco-drijfveer schuilt nog een grotere drive: de wereld ontdekken, mensen ontmoeten, andere culturen opsnuiven.

“Ik neem zeker 15 maanden verlof zonder wedde bij mijn werkgever, het volwassenenonderwijs. Onderweg zal ik het zuinig aan moeten doen, niet meer dan 12, 13 euro per dag uitgeven.” Maar dat is het Grégory allemaal waard. “Ik wil niet wachten tot mijn pensioen om dit soort reizen te ondernemen. Je zou kunnen zeggen dat ik nu al een stukje van mijn pensioen opneem.”

Via www.solarbiketour.com kun je de trip van Grégory volgen.

Naschrift

Uiteindelijk moest zijn Grégory zijn indrukwekkende solartrip onderbreken in Laos. Op 6 november 2018 fietste hij via een smal pad langs de Mekong-rivier naar Cambodja. Vlak vóór de grens sloeg het noodlot toe. Hij viel met bike, trailer en uitrusting 10 meter naar beneden. Schouder gebroken, constateerde een arts in een nabijgelegen ziekenhuis, al bleek het later om een gebroken sleutelbeen te gaan.

Voor Grégory was het incident aanleiding om naar huis te vliegen. Daar was het nodige veranderd: zijn partner was onverwachts van hem gescheiden. De herstelpauze in België was van korte duur. Op 13 januari 2019 zat hij alweer in het vliegtuig naar Maleisië. Daarna fietste hij met 'een gewone fiets' door landen in Zuidoost-Azië. Maar het solar-avontuur is nog niet voorbij. Naar verwachting in oktober 2019 pakt hij in Pakse in Laos de draad weer op en fietst hij met de solar bike terug naar Ieper.  

Lees ook: