De elektrische fiets kent een grote opmars in Europa. Zowel de gewone elektrische fiets of pedelec (tot 25 km/u), als de snelle elektrische fiets of speed pedelec (tot 45 km/u).
De elektrische fiets kan dus duidelijk een gamechanger betekenen voor onze mobiliteit. Dat brengt een groot aantal uitdagingen met zich mee en de wet is nog niet voor iedereen even duidelijk. De Fietsersbond in België zet een aantal belangrijke vragen en antwoorden op een rijtje:
Plaats op de weg
Op wegen met een snelheidslimiet van 50 km/u hebben snelle elektrische fietsers de vrije keuze: ze mogen zowel op de straat als op fietspaden rijden, tenzij anders is aangegeven. Ligt de snelheidslimiet hoger, dan zijn de fietspaden verplicht. Het verschil in snelheid kan wel problemen geven. Sommige fietsers voelen zich geïntimideerd door speed pedelecs die hen onverwacht halen. En voor gebruikers van de speed pedelec zijn de bestaande fietspaden soms weer te smal of oncomfortabel.
Er zijn vandaag de dag fietsen in alle vormen en maten. Fietspaden worden te smal om comfortabel plaats te kunnen geven aan alle gebruikers. Daarom vraagt de Fietsersbond een veralgemening van de zone 30 binnen de volledige bebouwde kom. Zo vervalt het snelheidsverschil tussen speed pedelecs en het autoverkeer, en blijven de fietspaden in de bebouwde kom voorbehouden aan de ‘gewone’ fietsen. Het verschil in snelheid noopt dat fietsers rekening houden met elkaar en zich aanpassen.
Moet je voor je elektrische fiets / speed pedelec een specifieke verzekering hebben?
Als je elektrische fiets kan rijden zonder te trappen, is een verplichte verzekering burgerlijke aansprakelijkheid motorvoertuigen verplicht. Ook voor fietsen met een garageknop* moet je voorlopig een verzekering nemen. De Fietsersbond ijvert ervoor dat dit niet meer nodig is, de overheid werkt nu aan een aanpassing van de reglementering. Voor alle andere fietsers blijft het aan te raden om een familiale verzekering te nemen.
* De garageknop of trapondersteuning is een hulpmiddel bij veel verkochte elektrische fietsen. De functie laat de motor toe om ook zonder te trappen ondersteuning te geven tot een snelheid van ongeveer 3 tot 6 km/u.
Voor een speed pedelec is inschrijving bij de Dienst Inschrijving Voertuigen (DIV) verplicht, evenals het voeren van een kentekenplaat voor speed pedelecs. Verder dien je als bestuurder het inschrijvingsbewijs (en indien de fiets autonoom kan rijden ook een verzekeringsbewijs) op zak te hebben.
Kun je een fietsvergoeding krijgen als je naar het werk fietst met een speed pedelec?
Ja. De Fietsersbond vroeg de overheid om de fietsvergoeding uit te breiden naar speed pedelecs, wat ze intussen deed. Er mag geen onderscheid gemaakt worden tussen fietsers onderling: iedereen gelijk! Let wel: een werkgever is niet verplicht om een fietsvergoeding te geven of kan een lager bedrag geven, tenzij dit in een CAO geregeld is. Dus kijk na wat de afspraken binnen jouw onderneming of sector zijn. Deze wetswijziging wil dus niet zeggen dat speed pedelec-rijders de fietsvergoeding automatisch krijgen, dat zijn afspraken op ondernemings- of sectorniveau.
Moet je een helm opzetten op een speed pedelec? En is dat een speciale helm?
De gebruiker van een speed pedelec is verplicht een helm te dragen. Je mag kiezen voor een bromfietshelm of fietshelm, goedgekeurd conform EN1078 op voorwaarde dat er voldoende bescherming is voor de slapen en het achterhoofd.
Over de Fietsersbond
De Fietsersbond is een onafhankelijke vereniging die in naam van alle fietsers ijvert voor een fietsvriendelijk Vlaanderen en Brussel: waar fietsen vanzelfsprekend is. We zetten druk op het beleid, zijn samen met onze lokale afdelingen gesprekspartner van gemeentebesturen, geven advies, voeren acties en verlenen diensten aan overheden (Meetfiets) en bedrijven (Bike to Work). De ervaring van onze meer dan 23.000 leden, de inzet van vijfhonderd vrijwilligers en de kracht van onze organisatie maken van ons dé belangenbehartiger van de fietsers van vandaag en die van morgen.
Zie: Fietsersbond.be - Biketowork.be.
Lees ook: