Waar mag je in Nederland met een speed pedelec rijden? Is een e-bike aftrekbaar van de belastingen? En moet je een helm op? De Fietsersbond in Nederland beantwoordt de meest gestelde vragen op e-gebied.
Zowel de e-bikes als de speed pedelecs zijn in opmars. De elektrische fiets kan dus duidelijk een gamechanger betekenen voor onze mobiliteit. Dat brengt een groot aantal uitdagingen met zich mee en de wet is nog niet voor iedereen even duidelijk. We zetten een aantal vragen op een rijtje:
Speed pedelec, plaats op de weg
Een speed pedelec is een elektrische fiets waarbij de ondersteuning niet, zoals bij andere elektrische fietsen, stopt bij 25 kilometer per uur. Je kunt met zelf meetrappen snelheden van 45 kilometer per uur bereiken. Vooralsnog is de fiets vooral populair bij dertigers die grotere afstanden moeten afleggen naar hun werk en daarvoor liever op de fiets stappen dan in de auto. De snelle e-bike kwam via een maas in de wetgeving als snorfiets op de markt. Dat hield in dat je ermee op het fietspad mocht. Sinds 1 januari 2017 is de speed pedelec vanwege de snelheid officieel een bromfiets. Dat betekent dat het blauwe plaatje vervangen wordt door een geel brommerplaatje.
De speed pedelec is in Nederland voor de wet een bromfiets. Wat houdt dat in?
- Verboden op fietspad en onverplicht fietspad.
- Binnen de kom op het bromfietspad geldt een maximumsnelheid van 30 km/u.
- Buiten de kom op het bromfietspad geldt een maximumsnelheid van 40 km/u.
- Op de gewone rijbaan geldt een maximum van 45 km/u.
- Een 30-kilometerzone en het woonerf (max 15 km/u) geldt voor alle bestuurders, dus ook voor speedpedelecers (en fietsers).
- Enkele gemeenten willen de speed pedelec niet overal naar de rijbaan sturen. Op sommige fietspaden is daarom met een onderbord aangegeven dat een speed pedelec er ook gebruik van mag maken.
- De Fietsersbond pleit voor de toelating van speed pedelecs op snelfietsroutes en op fietspaden langs de allerdrukste wegen (vaak invalswegen).
Moet je een helm opzetten op een speed pedelec? En is dat een speciale helm?
Je mag in plaats van een gewone bromfietshelm ook een speciale speedpedelec-helm opzetten. Let bij aankoop op het typekeur: NTA 8776.
Is de elektrische fiets / speed pedelec aftrekbaar van belastingen?
De Fietsersbond wil dat de regeling voor een fiets van de zaak weer in ere wordt hersteld. Dat houdt in dat je geen belasting hoeft te betalen over het loon dat je besteedt aan de aanschaf van een fiets. Zo’n aparte regeling is er wel voor smartphones en tablets. Dat moet ook voor de fiets kunnen, vindt de Fietsersbond. En ten slotte moet er een einde komen aan de 100 procent bijtelling van de leasefiets. Elektrische auto’s kennen een zeer gunstige bijtellingsregeling, waarbij een laag percentage van de waarde bij het inkomen wordt opgeteld. Maar de werknemer met een leasefiets wordt gestraft met een volledige bijtelling. Dat vindt de Fietsersbond onbegrijpelijk.
Kun je een fietsvergoeding krijgen als je naar het werk gaat met een elektrische fiets?
De meeste fietsende werknemers krijgen geen kilometervergoeding. Terwijl de Belastingdienst bij autokilometers gewoon een onbelaste vergoeding van 19 cent per kilometer goedkeurt. De Fietsersbond roept werkgevers daarom op om aan fietsende werknemers dezelfde vergoeding te geven als aan hun autorijdende collega’s.
Moet je voor je elektrische fiets een specifieke verzekering hebben?
De verplichte WA-verzekering voor een elektrische fiets is ruim tien jaar geleden afgeschaft, na een stevige lobby van de Fietsersbond. De elektrische fiets is in alles gelijkgesteld aan de fiets. De aansprakelijkheid is net als bij gewone fietsen geregeld via de particuliere WA-verzekering. Toen de e-bike in de jaren negentig zijn intrede deed, dacht de overheid dat zo’n fiets meer risico’s met zich mee zou brengen. Dat bleek niet het geval. En nog steeds zijn er met de elektrische fietsen – in weerwil van de borrelpraat – niet meer ongelukken dan met andere fietsen. Voor de speed pedelec is wel een aparte WA-verzekering verplicht.
Fietsersbond Nederland
De Fietsersbond behartigt de belangen van fietsers op plekken waar dat nodig is. Dat doen we al meer dan veertig jaar, omdat we geloven dat fietsen overal goed voor is: voor de bereikbaarheid van steden, voor het milieu, voor je plezier en voor een gezond leven. We hebben 34.000 leden, ruim 1600 vrijwilligers en 150 lokale afdelingen die actief werken aan betere fietsvoorzieningen. Zie: www.fietsersbond.nl.