Tekst Marianne van Ginhoven
In blog deel 1 heb ik de 3-4-3 methode uitgelegd op het gebied van kamperen. Dit keer wil ik het hebben over de drie zwaarste onderdelen van de kampeeruitrusting, namelijk de tent/tarp, het slaapsysteem en de rugzak.
Het streven is om deze onderdelen niet meer dan ongeveer 1 kilo per stuk te laten wegen. Hoe krijgen we dat voor elkaar? Houd er rekening mee dat ik steeds praat over een 1-persoonsuitrusting. Als je met z’n tweeën gaat, hoef je niet alles dubbel mee te nemen zodat je nog meer op gewicht kunt besparen.
Onderdeel 1: tent of tarp
Voor lichtgewicht tenten kun je een onderscheid maken in enkeldaks en dubbeldaks. De eerstgenoemde tenten zijn uiteraard lichter, maar je kunt meer last van condens hebben omdat er geen binnentent is die druppels opvangt en ze langs de buitenzijde van de stof naar beneden afvoert.
Voorbeelden van enkeldaks lichtgewicht tenten zijn The One van Gossamer Gear, The Duomid van Mountain Laurel Designs, The Lunar Solo 2012 van Six Moon Designs en The Moment van Tarptent.
Deze enkeldaks tentjes zijn meestal mugdicht en wegen tussen de 500 en 1000 gram. Let op: soms geven deze kleine Amerikaanse ‘cottage’-firma’s het gewicht op zonder haringen en scheerlijnen. Het is het waard om hun websites te bezoeken.
Voor de dubbeldaks tentjes kun je eens kijken naar The Scarp 1 van Tarptent. Vaude heeft lichtgewicht tentjes; The Duomid met binnentent van Mountain Laurel Designs etc. Ook Europese tentmakers hebben ze in hun collectie, hoewel ze vaak toch iets zwaarder zijn, bijvoorbeeld de Akto van het Zweedse Hillenberg. De meeste lichtgewicht tenten worden gemaakt van Silnylon en tegenwoordig ziet je ook steeds meer tenten en vooral tarps die van Cuben Fiber worden gemaakt: zeer licht maar prijzig.
Trailstar, bron Mountain Laurel Design
Als je nog lichter wilt dan de enkel- en/of dubbeldaks tentjes, kun je kijken naar tarps, populair gezegd een zeiltje van 3 bij 4 meter boven je slaapzak. De tarp is aan alle kanten open en wordt vaak in combinatie met een lichte bivizak gebruikt. De tarp kan voor velen een stap te ver zijn. Maar probeer het eens uit met schildersplastic, twee stokken en een touw van ongeveer 10 meter. Kijk op internet naar voorbeelden hoe tarps eruitzien. Een mooi compromis tussen tarp en tent zou de Trailstar van Mountain Laurel Designs kunnen zijn. Deze tarp kan behoorlijk laag bij de grond gezet worden en dan heb je geen bivizak nodig.
Onderdeel 2: slaapsysteem
Dit bestaat uit de slaapzak, topbag of quilt en de slaapmat. Wat is het verschil tussen slaapzak, topbag en quilt? De slaapzak kent iedereen, een topbag is een slaapzak waarvan het onderste deel alleen uit stof bestaat omdat onder je lichaam het dons wordt platgedrukt en daarom niet zou isoleren. Dit maakt de topbag lichter dan de slaapzak.
Om het nog lichter te krijgen, gebruikt men ook een quilt. Die kun je zien als een soort dekbed, waarbij het voeteneind aan elkaar is genaaid, om koude voeten te voorkomen. De onderkant is open en je drapeert hem om je heen. De quilt is weer lichter dan de topbag. ‘s Zomers gebruik ik een synthetische quilt van circa 400 gram, ‘s winters een donzen topbag (-10 gr C.) van ongeveer 700 gram. Het verschil tussen synthetisch en dons is dat goede kwaliteit dons altijd lichter is in gewicht en volume dan synthetisch, maar dons moet te allen tijde DROOG zijn en blijven. Wat vochtigheid betreft is synthetisch iets vergevingsgezinder. Van alle lichtgewicht spullen is alleen een goede en lichte donsslaapzak het duurst, tenten/tarpen en rugzakken zijn over het algemeen goedkoper.
Topbag
Tegenwoordig zijn er veel soorten slaapmatten. Het lichtst en in mijn ogen minst comfortabel zijn de gesloten celmatjes. Het nadeel is dat ze erg volumineus zijn. De nieuwste isolerende luchtmatrasjes, zoals de Exped SynMat 7 UL of de Neo Air Xlite, zijn comfortabele matrassen voor drie seizoenen. In lijn met de lichtgewichtfilosofie nemen we uiteraard een kort model, zodat onze schouders en heupen zacht liggen. Onder onze benen kunnen we onze (lege) rugzak leggen, over het algemeen is dat genoeg. Als kussen kun je een zakje gebruiken met de kleding die je ‘s nachts niet nodig hebt.
Onderdeel 3: rugzakken
Hoe minder gewicht je meeneemt, hoe lichter je rugzak kan zijn. Onthoud dat we streven naar een bagagegewicht van 10 kilo of minder. Goede lichte rugzakken zijn bijvoorbeeld de Mariposa Plus van Gossamer Gear of de Ohm van Ula-Equipment. Deze wegen zo’n 650 gram. In Duitsland heb ik ook nog een mooie rugzak ontdekt bij de eerste ‘cottage’-firma in Europa: Laufbursche. Deze rugzakken zijn meestal geschikt tot maximaal 15 kilo. Ik heb zelf een rugzak gemaakt: deze weegt 560 gram en kan zo’n 15 kilo comfortabel dragen.
Op de site van een Zweedse lichtgewichtfanaat, Jorgen Johansson, staat een leuk videofilmpje over de grote drie. Hij is de uitvinder van de term 3-4-3.
Marianne van Ginhoven is lid van vereniging Rugzaklopers.